OČKOVÁNÍ

Klíšťová encefalitida

Nákaza/Přenos

Nákaza probíhá zejména přisátím infikovaného klíštěte, méně častěji konzumací syrového mléka, nepasterizovaných mléčných výrobků od nakažených zvířat. Nákaza se přenáší již po dvou hodinách od přisátí infikovaného klíštěte.

Ohrožená skupina

Ohroženou skupinou jsou neočkovaní jedinci.

Inkubační doba

1-2 týdny, max. 4 týdny

Příznaky

Často probíhá ve dvou fázích, ale stává se, že proběhne i v jedné fázi či bezpříznakově. První fáze trvá obvykle 3–5 dní, projeví se necharakteristicky – bolesti svalů, kloubů, zvýšená teplota, bolest hlavy, únava, nechutenství. Po několika dnech zlepšení může přijít druhá fáze - již rozvinutý zánět mozku a mozkových obalů. Objeví se vysoká horečka, ztuhlost šíje, velké bolesti hlavy, zvracení, světloplachost. Mezi další příznaky patří třes, závratě, dezorientace. Ve vážných případech dochází k obrnám končetinových či dýchacích svalů. Dlouhotrvajícími až trvalými následky mohou být např. chronické bolesti hlavy, poruchy spánku, poruchy soustředění, deprese, třes, poruchy rovnováhy nebo obrny svalů končetin.

Prevence

Léčba je pouze symptomatická, nejvhodnější ochranou je očkování. Klíšťata nicméně přenáší i nemoci, proti kterým očkování nemáme, je tedy důležité se chránit nejen při procházkách v přírodě.

Příspěvek pojišťovny

příspěvek až 2.100 Kč dle pojišťovny

Očkovací schéma

Po 3. dávce je očekávaná ochrana po dobu 3 let.

• 1. dávka nejlépe v zimních měsících, druhá dávka 1-3 měsíce po první dávce, 3. dávka 5-12 měsíců po druhé dávce

• 1. přeočkování 3 roky po 1. vakcinaci, druhé a každé další přeočkování každých 5 let (u osob nad 60 let přeočkování každé 3 roky)

• Kontraindikace – hypersenzitivita na léčivou látku, kteroukoliv pomocnou látku či na výrobní rezidua, zkřížená alergie na aminoglykosidy jiné než neomycin a gentamicin

• Dále hypersenzitivita na vaječné a kuřecí proteiny

• Vakcinace se musí odložit, jestliže osoba trpí střední nebo závažnou akutní chorobou (s horečkou nebo bez horečky)

Očkujeme

Očkujeme pouze osoby starší 18 let.

Název vakcíny

FSME-Immun

CENA

1.300,-

Meningokok B

Nákaza/Přenos

V České republice je nižší četnost nákaz, nicméně poměrně vysoká úmrtnost. Přenos probíhá kapénkovou infekcí.

Ohrožená skupina

Nejohroženější jsou děti do 5 let, mladí lidé ve věku 15-25 let a cestovatelé.

Inkubační doba

3-4 dny s rozpětím 1-10 dnů

Příznaky

Mezi příznaky patří vysoká horečka, silné bolesti hlavy a kloubů, následně může přijít ospalost, zmatenost, ztuhnutí šíje, zastřené vědomí a krvácení do kůže, po němž následuje odumírání tkání.

Prevence

Nejvhodnější ochranou je očkování a eliminace rizikových faktorů (stres, kouření, nezdravý životní styl, velká kumulace osob v uzavřených prostorách).

Příspěvek pojišťovny

příspěvek až 3.600 Kč dle pojišťovny

Očkovací schéma

Dvě dávky v odstupu minimálně 1 měsíc.

Očkujeme

Očkujeme pouze osoby starší 18 let.

Název vakcíny

Bexsero

CENA

2.500,-

DSC01681.jpg

Nabízíme možnosti standardního očkování i v rámci požadavků cestování do zahraničí.

DOCK in Five

Menclova 2538/2, 180 00